Myanmar: A beautiful mess - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Mark en Ingrid - WaarBenJij.nu Myanmar: A beautiful mess - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Mark en Ingrid - WaarBenJij.nu

Myanmar: A beautiful mess

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Ingrid

28 Maart 2014 | Myanmar, Nyaungshwe

Minglaba!

We schrijven vrijdag 28 maart 2014. Een ruime twee weken na ons vertrek. Inmiddels zijn we, na onze start in Bangkok, twee weken in Myanmar. En er is genoeg te vertellen..

Vanuit Bangkok zijn we in twee uurtjes naar Mandalay gevlogen. Mandalay, voormalig hoofdstad van het Birmaanse rijk (1861), is de tweede grootste stad van Myanmar. Aangekomen op het vliegveld werden we begroet door een aantal opdringerige taxibedrijfjes die ons allemaal maar al te graag in hun taxi wilde loodsen. Daar ik normaal gesproken wat voorzichtig ben met dit soort opdringerige typetjes zijn we er toch maar met 1 in zee gegaan en daar kregen we al snel een beetje spijt van. Zodra we naar buiten liepen stond daar namelijk een bus van Air Asia (de maatschappij waarmee we vlogen) die een gratis transfer verzorgde naar Mandalay. Zeer waarschijnlijk was dat ook de reden dat alle taxibedrijven je al binnen wilde fietsen voordat je buiten was geweest. Maar goed, we hadden al betaald en het voordeel van een taxi is dat ze je aan de deur brengen. Daarbij kwam dat we een gedeelde taxi gefixt hadden we het goedkoper maakt. De taxichauffeur verzekerde er ons van dat hij al twee mensen in zijn taxi had dus dat we direct konden vertrekken. Enfin, 30 minuten later, na drie keer van taxi te zijn verwisseld, waren we nog niet vertrokken. Toch maar een klein beetje druk gezet op de joviale mannetjes waardoor we ineens wel konden vertrekken. Gelukkig, Myanmar here we come!

Na een uurtje in de taxi te hebben gezeten stopten we ergens op een stoffig hoekje van de straat. Omdat er meer mensen in onze taxi zaten zeiden Ing en ik tegen elkaar: ' Oh, hier zullen de eerste er wel uit moeten..' Toen de taxichauffeur de naam van ons hostel riep keken we elkaar verbaast aan: 'Wij? Nee joh, dat klopt niet!' De stoffige straat gevuld met erbarmelijk uitziende huisjes (zeg maar krotten) kon toch niet onze plek zijn? Op tripadvisor (de app waar we vaak gebruik van maken om een hostel te boeken) zag het er allemaal prima uit... Goed, wij het straatje in en na vier koeien, wat afval en een hoopje stenen, ja hoor: YoeYoe Lay Guesthouse. Het klopte. Dit is dus Myanmar. 150 jaar terug in de tijd.

Vanaf nu ga ik ietsje sneller. In Mandalay hebben we een scooter gehuurd. Ondanks dat dit een schakelbrommer was (en ik daar nog nooit op heb gereden) was het huren ervan geen enkel probleem. Het rijden overigens ook niet. De scooter dus: wat een mooie manier om het land te verkennen! Het is lastig te omschrijven hoe vet de eerste ervaringen in Mandalay waren voor ons. Het waren er namelijk zoveel! We ontmoetten locals die zo ontzettend vriendelijk waren, hebben watervallen bezocht die in bizar contrast staan met het vaak stoffige, robuuste landschap en hebben vooral heerlijk gecroused: Ing achterop en ik rijdend. Het landschap aan ons voorbij trekkend met af en toe een brommert die naast ons kwam rijden om te vragen waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen. Onze ogen flink de kost gevend: brommers die ons voorbij rijden met een ' bosje' kippen of geiten achterop (levend..), auto' s met te veel mensen er op, er onder en er boven, vrachtwagens die eigenlijk geen vrachtwagens te noemen zijn en zwarte dieselwolken uit veel te oude traktors.
Een ervaring wil ik hier even uitlichten. Voor diegene die thuis de lonely planet van Zuid-oost Azie hebben: wij zijn naar de cover ervan geweest! U Bein's Bridge. De grootste teakhouten brug van de wereld. Hoewel ietwat toeristisch een wonderschoon plaatje. De lonely planet, maar ook de locals, adviseerden ons aldaar de ondergaande zon te checken. We werden niet teleurgesteld (zei foto's!).

Ik denk dat ik namens ons beide spreek dat de bevolking in Myanmar aanvoelt als een warm bad: super gastvrij, behulpzaam en vriendelijk. Minder verlegen als in bijvoorbeeld Thailand staren ze je gerust minuten lang aan. Je hoort ze denken: 'Wat doen die wit-uitziende-reuzen met grote ronde ogen hier in mijn bescheiden theetentje?' En net zo goed als wij een attractie voor hen zijn, zijn zij dat voor ons: het eten, de taal, de manier van rijden (nauwelijks regels, veel getoeter en toch gaat alles goed..), hun gewoonten..

Goed. De omgeving van Mandalay hebben we in een dag of drie verkend. Daarna hebben we de bus gepakt naar Bagan. Het is een regio in Myanmar iets ten zuid-westen van Mandalay. Bagan is de efteling, maar dan echt. Het herbergt duizenden tempels die willekeurig verspreid zijn over het land en rondrijdend op onze e-bike met een ondergaande zon waan je je dan ook in een levensechte droomvlucht.
De lonely planet (de reisbijbel) vertelt ons dat er hele mooie pagoda' s (tempels) zijn waarop je de zon kan zien opkomen en ondergaan. Dat willen we wel zien! Wij dus op onze e-bike (een stuk minder comfortabel dan de scooter die we in Myanmar hadden, en een stuk trager, maar in deze regio is het verboden voor toeristen om op scooters te rijden. En in 40 graden wil je niet uren op de fiets zitten..) door het land crossen op zoek naar die ene tempel die we hadden uitgekozen op aanraden van de Lonely Planet. We zijn uiteindelijk nooit bij de tempel aangekomen die we zochten: het is namelijk een groot doolhof. Maar het feit dat we verdwaalden maakte het mogelijk om ' bij toeval' een tempel te ontdekken die enorm rustig was: de grote tempels worden namelijk bezocht door horden toeristen en dan is een zonsondergang een stuk minder romantisch..
De ondergaande zon was prachtig. Voor mij tot op heden een hoogtepuntje. Rechts uitzicht op de rivier, en verder 360 graden tempels. Groot, klein, wit, goud, dichtbij, ver weg.. ' Een plaatje' . Door de combinatie van stof en de vertrekkende rood-roze zon leek het net alsof ik door een googleglass keek en instagram een bijzonder filter voor me had uitgekozen. Dat dus, maar dan echt.

In Bagan verder een aantal toffe mensen ontmoet. Zo zijn we een dagje opgetrokken met een Australisch koppel die een jaar de wereld over reizen en hebben we ' s avonds met een man of negen uit verschillende landen heerlijk gegeten.
Het uitstapje met het Australische koppel was gezellig. We zijn naar mount Poppa geweest. Een berg met een tempel. Niets bijzonders (we waren waarschijnlijk al enorm verwend door de droomvlucht in Bagan). Wel ervaarden we, of eigenlijk Ingrid, het feit dat Myanmar en toeristen nog niet zoiets is als Japanners en fototoestellen. Eenmaal aangekomen op de top werden we, of eigenlijk Ingrid, onthaald als popsterren. Iedereen wilde met ons, of eigenlijk met Ingrid, op de foto. De exacte reden waarom iedereen met ons, of eigenlijk met Ingrid, op de foto wilden is ons niet helemaal duidelijk geworden. Laten we het er op houden dat ze ons, of eigenlijk Ingrid, erg bijzonder vonden..

Dan het eten: dat is een verhaal apart. De keuken van Myanmar is wat mij betreft niet zo bijzonder. Fried Noodles en Fried Rice (gebakken noodles/rijst met groenten en/of kip/varken) kun je overal op straat krijgen voor 1000 Kyat (spreek uit: jat). Dat is ongeveer 75 eurocent. Prima prijs dus. De kwaliteit laat echter soms te wensen over omdat ze de hygiene hier niet al te nauw nemen. En dat heb ik gemerkt, maar daar later meer over.
Waar ik wel verzot op ben geraakt is op Palata (een soort pannenkoek met suiker, ook wel Indian flat bread genoemd) en de thee: Kyauk Padaung. Een mierzoete thee met veel melk die superzacht door je keel glijdt. Love it!
Verder is het bier prima. Redelijk prijzig vergeleken met het eten (zo' n anderhalve USdollar voor 0,63L) maar lekker. Tikkeltje zoet, niet heel sterk, maar na een stoffige warme dag een welkome verkoeling.

Dat ik het eten gebruik als bruggetje naar Inle Lake is niet voor niets. Van Bagan zijn we naar Kalaw gereden met de bus, zo' n 8 uur, waarvan het laatste gedeelte door bergachtig gebied was. De chauffeur stuurde ons behendig door een aantal haarspeldbochten met naast ons niet misselijke afgronden. Ik heb daar wel een kort schietgebedje gedaan. (Laat het mijn moeder vooral niet horen..) Vanuit Kalaw kan je namelijk een wandeltrack doen van drie dagen naar beneden naar Inle. Tof: doen dus! Op de eerste dag van onze track echter kreeg ik ' m te pakken: ze noemen het reizigersziekte geloof ik. Het is iets met dun, en twee gaten en.. Goed, ik zal u de details besparen. Omdat we echter al een tijdje aan het wandelen waren wilde ik niet meer omkeren. Dat resulteerde wel in een helse tocht. De eerste dag was zo pittig geweest dat we besloten de tweede dag van de track niet te lopen maar met een 'pick-up' te reizen naar het volgende dorp. Achteraf gezien hadden we misschien beter kunnen gaan lopen want ook de pickup-tocht was dusdanig lang, hobbelig en stoffig dat ik nu niet alleen ziek was maar Ing ook een zonnensteek opliep.

Ondanks alles wel erg kunnen genieten, het stadje waar we langs kwamen en lunchte die middag staat niet in de lonely planet bijvoorbeeld en kent geen enkel guest house. Je kunt je wel voorstellen hoe de mensen al daar reageerden op onze komst! ' s Avonds stond Ing nog even doodsangsten uit toen er een muis in haar T-shirt kroop. Die dacht even lekker warm de nacht door te brengen tegen een warm lijf. Ing dacht daar anders over en was redelijk in shock voor een aantal momenten.

De laatste dag besloten we toch weer te gaan lopen. Ik leek aan de beterende hand en Moonson had ons beloofd dat de laatste tocht niet al te moeilijk en zwaar was. Wacht: Moonson. Heb ik jullie Moonson al voorgesteld? Moonson (45 jaar) is onze gids. Hij is wees. Het verhaal over zijn vader is onduidelijk maar zijn moeder stierf een aantal dagen na zijn geboorte. Omdat zij ' maan' heette heeft ze haar zoon, zoon van de maan genoemd, Moonson dus. En zoals zijn naam doet vermoeden was hij ons lichtpuntje in donkere tijden. Want als je ziek bent wil je een normale WC en een normaal matras. Geen gat in de grond en slapen in een stal net boven een aantal koeien. Moonson was echter fantastisch. Door de jaren heen heeft hij aardig engels leren praten waardoor hij veel kon uitleggen onderweg. Daarnaast heeft hij ontzettend goed voor ons gezorgd. Hij loopt al zijn hele leven, elke week, elke dag. De held. Stiekem vonden Ingrid en ik Moonson een beetje zielig bedenkende dat hij dezelfde tochten ook weer terug loopt maar dan alleen. Zelf vindt hij het niet erg, hij vindt het de normaalste zaak van de wereld en in een land van Buddha maakte hij af en toe zelfs een zeer spirituele indruk ver weg van de materialistische wereld.

De laatste tocht was inderdaad niet al te zwaar. Over het algemeen vlakke wegen want het wandelen een stuk makkelijker maakte. Op een of andere manier hadden we er een enorme pas in. Ing en ik vonden het wel prima: hoe eerder een warme douche hoe beter! Moonson deed voorkomen alsof we zo snel moesten lopen voor het halen van onze boot in Inle Lake. Na vier uur flink doorrammen waren we eindelijk beneden. (Kapot!) Nu alleen nog een boottochtje naar Inle. Kom maar door zou je denken! Niets was minder waar: we moesten nog wachten op een andere groep ' trackers' omdat de boot anders niet vol zat en we flink bij moesten betalen.
Uiteindelijk zo' n twee en een half uur gewacht. Moonson had ons dus niet zo hoeven afpeigeren op de laatste dag. Maar goed. Dat is reizen denk ik. Een Amerikaans meisje, die in de groep van vier zat, vatte het treffend samen: 'Reizen is haasten om daarna te moeten wachten en wachten om daarna te moeten haasten.' Denk daar maar eens rustig over na...
Vergeet ik bijna te zeggen hoe ontzettend indrukwekkend de tocht naar Inle is geweest. Dorpjes waar nog nooit iemand is geweest, waar echt de tijd heeft stil gestaan en waar je je waant in de middeleeuwen. (Tenminste, ik denk dat het er in de middeleeuwen ongeveer zo aan toe moet zijn gegaan. Hoewel ik geen ridders heb gezien hoor, maar toch.)

Dan het hoogte punt na Bagan. Inle Lake. Wat een bijzondere ervaring. Alles drijft of staat op palen. Je begeeft je in een soort kano-speedboot door smalle rivierweggetjes langs drijvende dorpen en landbouw (eigenlijk meer waterbouw want het drijft..), vissers die behendig met de ene voet roeien, de andere voet evenwicht houden en zodoende staand hun netten binnen halen.
Doordat het regenseizoen over zo' n anderhalvemaand begint is de waterstand lager dan in andere perioden. Dat betekent voor ons helaas dat er geen drijvende markt is. Slechts een klein dompertje op dit drijvende wonder.

En toen waren we dus in Inle of eigenlijk Nyaungshwe (het stadje). Nabij het Inle Lake. Eindelijk. Ik kon niet wachten te douchen en schone kleren aan te trekken. Maar Myanmar zou Myanmar niet zijn als ik nog een laatste test moest doorstaan: mijn bagage was niet aangekomen bij het hotel!#@%^@!! De tracking hebben we gedaan met alleen de spullen die we echt nodig hadden. De backpacktassen waren alvast naar het hotel gestuurd. Ing's backpack was keurig gearriveerd maar die van mij niet. Toen ik verloor ik een klein beetje mijn geduld. Die arme Birmezen moeten een klein beetje geschrokken zijn want ik was er wel een beetje klaar mee.. Gelukkig kon het snel verholpen worden (altijd weer Moonson, de reddende engel) en kon ik m' n bed in!

Mocht je ooit een keer naar Myanmar willen: doen! Maar besef je wel dat het met tijd en wijlen meer crack- dan backpacken is ;-)

Voor nu blijven we nog heel even in Inle of Nuaungshwe. Beetje bijkomen, rondstruinen en nieuwe routes uitstippelen. Onze volgende halte is Yangon. De hoofstad. Ons visa heeft dan echter nog flink wat dagen over dus we kunnen nog alle kanten op: misschien een uitstapje naar de kust of misschien afzakken naar het zuiden en over land Zuid-Thailand in om richting Maleisie te vertrekken. De verhalen gaan dat je sinds een aantal maanden ook over land Myanmar kan verlaten (dat kon lange tijd niet). Over een week of twee (of eerder, of later) weer een nieuw verhaaltje.

Voor nu, sezube (bedankt) en heel veel liefs uit Myanmar!

Ingrid en Mark

• 28 Maart 2014 - 14:44

Marith:

Yes! Pas sinds vanmorgen een ''abonnement'' op jullie reisverslagen afgesloten via de mailinglist en nu al een verhaal! Wat een belevenissen en wat schrijf je leuk!
    Geniet! X

• 28 Maart 2014 - 14:48

Oma & Hans:

Lieve jongelui,

Wat maken jullie een mooie reis. We hebben genoten van de foto's. Ideaal om die zo op internet te kunne bekijken.

Doe voorzichtig en nog heel veel genieten!

Liefs uit Veenendaal

• 28 Maart 2014 - 16:12

Annelies:

ha lieverds,
    Fijn om dit verhaal te lezen. Wat beleven jullie veel en wat een indrukken allemaal.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Geniet van alles en pas goed op elkaar!
    Liefs,

• 31 Maart 2014 - 16:09

Kik:

Hoi schattebouten,
    Wat een belevenissen nu al, ik ben stinkend jaloers.
    Laat je niet te veel belazeren!

• 02 April 2014 - 10:15

Annemarie:

Dag Mark en Ingrid,

Ik ken jullie niet, maar heb wel jullie verhaal gelezen omdat mijn vriend en ik overwegen om in juli naar Myanmar te reizen. We hebben al backpackend veel van Azie gezien en Myanmar staat al een tijd hoog op de verlanglijst. Een verhaal als dat van jullie biedt veel inzicht in hoe het daar werkt met reizen, bedankt daarvoor. Zouden jullie mij kunnen vertellen hoe het zit met de kosten in Myanmar? Ik heb gehoord dat deze een stuk hoger liggen dan in andere plekken in Azie. Vanuit meerdere bronnen verneem ik dat de vraag naar accommodatie momenteel vaak hoger is dan het aanbod, wat resulteert in hoge kosten voor weinig soeps. Of volle hotels/guesthouses, ook geen pretje... Ervaren jullie dit ook zo?

Alvast bedankt voor jullie reactie en nog een fantastische tijd gewenst daar.
    Met vriendelijke groet,
    Annemarie Verheijen

• 02 April 2014 - 14:54

Ingrid:

Bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes, vinden we erg leuk om te lezen!

Hai Annemarie,

Tof dat je onze blog ook daarvoor kan gebruiken ;).
    Het klopt dat de accommodatie kosten een stuk hoger liggen dan de rest van zuidoost Azië. Wij hebben iedere nacht zo'n 25 dollar betaald voor een doubleroom. Soms een eigen badkamer soms gedeeld. In Kalaww (voor de trekking naar Inle lake betaalden we 7 dollar. Hier waren de gezamenlijke badkamers echter behoorlijk ranzig. Voor 14 dollar heb je een eigen kamer, dit zou ik wel aanraden. ( holden lilly guesthouses). Daarentegen is het eten ontzettend goedkoop. Als je low budget wilt kun je Fried Rice of Fried noodles voor respectievelijk 1000 en 1500 kyat krijgen. Dit is 0,75 en 1,25 euro. Wij hadden echter wel behoefte aan af en toe wat ander eten. De Birmese keuken is erg eentonig. Ik zou je willen adviseren niet bij de restaurantjes te eten waar je met de bus stopt. As je er op let dat ze alles vers klaarmaken is vrij "veilig" dot is bij de stops niet het geval en hier is Mark dan ook flink ziek van geweest. Ook het vervoer is niet geel duur, taxi's zijn vooral in Yangon goed te krijgen. Hoewel we nog weinig van de rest van Azië gezien hebben zou ik zeggen dat je naar Myanmar moet gaan! Het is ontzettend basic maar juist daarom ook echt prachtig! De grotere steden vond ik niet heel boeiend. De dorpjes rondom Mandalay wel en Mandalay was voor ons heel bijzonder omdat we hier het land in kwamen. Begin je in Yangon zul je dit ongetwijfeld andersom hebben. Juist buiten de gebaande paden is het bijzonder, zeker ook omdat ze daar geen toeristen gewend zijn. Even terug naar de slaapplekken. Verwacht geen luxe voor iets van 25 euro. Kleine kamertjes en niet altijd even gezellig. Hostels die ik je wil aanraden zijn yoe yoe lay in Mandalay, iets buiten het centrum maar daarom juist leuk. Schoon, te lief maar erg behulpzaam personeel, gratis water bijvullen, goed ontbijt en goede airco. Mya thida hotel in Bagan: simplistisch maar schoon en goede airco, eigen badkamertje, behulpzaam en erg leuke voortuintjes die aan alle kamers grenzen waardoor je snel leuk contact maakt. We aten de laatste avond daar met de helft van de gasten daar bij Kyaw Kitchen, zit er schuin tegenover. Sit kanik ook van harte aanraden als je wat meer wilt weten over de geschiedenis van Myanmar of Bagan. De eigenaar spreekt heel goed Engels en is ontzettend aardig. Pizza is daar ook heerlijk voor de afwisseling;). In Yangon is Motherland inn 2 prima, neem wel de kamer met airco! Het ontbijt was goed toast met ei vooral hun gratis shuttle naar het vliegveld en omdat je je laatste geld kunt terugwisselen in dollars was fijn. Wij hebben veel pinautomaten gezien maar regelmatig buiten werking, dollars meenemen werkt gewoon heel goed. Ook vond ik het een heel veilig land, heb me geen moment onveilig gevoeld. Mensen zijn er zo ontzettend vriendelijk. Dus ik zou zeggen je moet zeker gaan ! Juli is zelfs nog beter denk ik. Dat is het eind van het regen seizoen en dan moet alles een stuk minder stoffig en fantastisch mooi groen zijn. Wel modderig denk ik.. Wifi is trouwens heel heel slecht in Myanmar. Sommige internetcafés doen t aardig. Bij restaurant butterfly in Inlelake en 50th street bar en grill in Yangon is t ook goed. Vooral bij de laatste prijzig maar erg goed eten Als je nog vragen hebt laat maar weten!

• 02 April 2014 - 14:59

Ingrid:

Oh, nog even een aanvulling. Wij hebben alle hostels uiterlijk een dag van tevoren geboekt. Of via tripadvisor of even bellen vanuit het hostel. Geen van alle was al vol alleen in Yangon was t wat lastiger waardoor we een fan en geel airco hadden.

• 02 April 2014 - 21:56

Annemarie:

Hoi Ingrid,
    Wauw, wat een snelle en super uitgebreide reactie! Ontzettend bedankt! Fijn om te horen dat het echt de moeite waard is, dat maakt de beslissing om te gaan nog weer wat makkelijker! En met een slaapplek vinden zal het dus waarschijnlijk wel loslopen, al zijn we misschien iets duurder uit dan op andere plekken in Azie. Vooral prettig om te weten dat het niet allemaal erg vol zit en je erg lang van tevoren moet boeken. Het is juist zo heerlijk om vrij te zijn in het plannen van je reis.
    Nogmaals bedankt en nog een fijne tijd daar gewenst.
    Groetjes, Annemarie

• 16 April 2014 - 19:31

Hans En Annette:

Hoi allebei, we zijn benieuwd hoe het met jullie gaat. Hier is het inmiddels volop lente en we zijn blij met de 20C het komend weekend. Niks vergeleken met de tropen natuurlijk. Heel veel plezier verder. Groeten uit de Betuwe.